تحویل اکسپرس

تحویل فوری و سالم محصول

پرداخت مطمئن

پرداخت از طریق درگاه معتبر

ضمانت کیفیت

تضمین بالاترین کیفیت محصولات

پشتیبانی

پشتیبانی تلفنی

روانشناسى در قرآن



شناسه محصول: 1015359
موجود

روانشناسى در قرآن

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

قیمت : 5500تومان

برچسب ها :

روانشناسى در قرآن

روانشناسى در قرآن

نام فایل : روانشناسى در قرآن

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 4

حجم : 29 کیلوبایت


روانشناسى در قرآن‏

جنبه كشف روانشناسى در فلسفه قرآن تابع قوانين زير است كه‏چيزى جز بسط دادن همان حقيقتى كه در آغاز بيان كرديم نيست:
1 - روان، چنانچه دو گروه تندرو از فلاسفه پنداشته‏اند نه شمش‏نقره است و نه صخره سياه، بلكه حد وسط ميان اين دوست.
2 - از همين رو جوانب منفى و مثبت انسان در كنار هم قرار دارندوهيچ نيرويى از خارج آن دو را بر انسان تحميل نمى‏كند و تنهاخداست كه خير را بدو عطا مى‏كند و گاهى تقوا را در اختيار اومى‏نهد.
3 - نخستين خطاى فلاسفه از اين جا ناشى مى‏شود كه پيشاپيش‏گمان كرده‏اند نفسى كه تابع خير است نمى‏تواند منبع شر باشدوعكس آن را نيز صادق مى‏دانند غافل از آن كه طبيعت شرور نفس باعطاى خير از سوى خدا منافاتى ندارد چنانچه طبيعت انسان مرگ‏است ولى خدا حيات را بدو عطا فرموده است و ذات او عدم است‏وخداوند به او هستى و وجود عطا فرموده و به همين ترتيب.
4 - از همين رو انگيزه‏هاى طبيعى به همان قوّت عوامل فرهنگى‏حق و واقعى است، پس تعصّب در كنار ايثار و شهوت در كنارپاكدامنى و ريا در كنار اخلاص همگى امور واقعى هستند كه مورداعتراف و اقرار مى‏باشند.
5 - تربيت، اخلاق و كيفرها و فشارها تماماً امور ضرورى هستندزيرا جنبه مثبت انسان را عليه جنبه منفى او يارى مى‏رساند، البتّه پس‏از اقرار به واقعيّت حالتهاى تجاوز گرانه در نفس بشرى و تأثير عوامل‏وراثتى و هوا و هوس و مشكلات زندگى كه او را به سوى جوانب‏منفى رانده است.
اين موارد پنج‏گانه براى تمركز انقلابى فكرى است كه همان قاعده‏دوگانگى در پديده‏ها هستى و نفس بشرى است، قاعده‏اى كه فلاسفه‏قديم و جديد در آن دستخوش خطا شده‏اند و قرآن اين چنين انسانهارا به سوى آن هدايت مى‏كند:
)وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا * قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا *وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا * كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا * إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا * فَقَالَ‏لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا * فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُم‏بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا(109)).
"سوگند به نفس و آن كه نيكويش بيافريده، سپس بديها و پرهيزگاريهايش‏را به او الهام كرده كه هر كه در پاكى آن كوشيد رستگار شد و هر كه در پليديش‏فرو پوشيد نوميد گرديد، قوم ثمود از روى سركشى تكذيب كردند آن گاه كه‏شقى‏ترينشان برخاست، پيامبر خدا به آنها گفت: ماده شتر خدا را سيراب‏كنيد، تكذيبش كردند و شتر را پى كردند، پس پروردگارشان به سبب گناهشان‏بر سرشان عذاب آورد و با خاك يكسانشان ساخت."
نفس خود، تبهكارى را مى‏شناسد و مى‏داند كه چگونه در آن باقى‏بماند يا از ضايعات آن رهايى يابد ولى گاهى به تزكيه و گاهى به تقلّب‏و دورويى روى مى‏آورد ولى به هر طرف كه روى آورد برخاسته ازنيرويى است كه در جان او ريشه دوانده است. مردم "ثمود" هنگامى‏كه گمراهى را برگزيدند با نيروى سركششان آن را انتخاب كردند و دربرابر نعمتها سركشى كردند و سركشى در برابر نعمتها حقيقتى است‏كه از سوى اسلام به عنوان يك سنّت اجتماعى مورد اعتراف و اقراراست و از سوى ديگر ثمود را محكوم مى‏كند، زيرا اين گروه‏مى‏توانستند از قيد و بندهاى اين سنّت اجتماعى رهايى يابند و به‏نداى رسولشان پاسخ دهند لذا رستگار نشدند و خدايشان بر آنهاعذاب نازل كرد و با خاك يكسانشان نمود. عقوبت، خود در اسلام‏برخاسته از تشخيص است، زيرا اگر عقيده نمى‏داشتيم كه قوم ثموداين توانايى را داشته‏اند كه در برابر سنّتهاى هستى طغيان كنند ديگركيفر و حتّى محكوم كردن وجهى نمى‏داشت.
بدور از تفسير پديده‏هاى روانى به دوگانگى )ذات + موهبت( درفلسفه‏هايى يك سونگر فرو خواهيم رفت كه نمى‏تواند تكامل را دراختيار وجود آدمى بگذارد و بيشتر اين گونه فلسفه‏ها انسان را درگزينش رفتار نيك و پسنديده از آزاديش دور مى‏سازد، مثلاً:
الف - داروين. مسأله‏پيشرفت بشر را تا حدّ بسيارى‏طبيعى مى‏داندو مبارزه براى "وجود" داشتن را تنها وسيله به سوى پيشرفت طبيعى‏به شمار مى‏آورد و سپس ميان شرور و انسان ارتباط برقرار مى‏كند تاجايى كه تقريباً اين شرور را تقديس مى‏كند و نظريه گناه نخستين را درمسيحيت منعكس مى‏سازد و سرى را فاش نكرده‏ايم اگر بگوييم برپاكردن دانش نو كه با انسان‏شناسى درارتباط مى‏باشد بر نظريه داروين‏استوار است آن هم نه فقط در اصالت شر در آدمى، بلكه در تلقّى‏مبارزه براى بقا به عنوان تنها وسيله براى پيشرفت انسان.
ب - فرويد. ويژگى تجاوزگرى را "طبيعت انسان" مى‏داند و درويژگى رحمت خود را كاملاً به نادانى مى‏زند و اين چنين سخن به‏تندروى مى‏زند كه: "مانع شدن از تجاوز گرى همگان عملى غيرصحيح است."
ج - گروه مقابل نيز تندروى كرده و هيچ شرى را در انسان، اصيل‏نمى‏دانند و معتقدند كه طبيعت انسان به هيچ خطايى جز خطاى‏اصلى كه جامعه عليه او مرتكب شده دست نيازيده است كه"روسو"، "كانت"، "گوته" و ديگران چنين نظريه‏اى دارند.
نتيجه اعتقاد به اصالت گناه )و نه فضيلت( نوميدى از اصلاح‏انسان و حتّى تبديل ارزشها تا به آن جاست كه رذالت، فضيلت‏شمرده مى‏شود و نتيجه نظريه عكس، آن است كه همه خطاهاى‏انسان به ترتيب نسبت داده مى‏شود و از عوامل متضادّ ذات بشر و درنتيجه عدم واقعيّت ذات بشر غفلت مى‏شود.
انسان بر اساس نظريه اسلام كاملاً مختار نيست، بلكه عوامل‏وراثتى و تربيتى و حتّى عامل مبارزه براى حيات نيز دخالت دارد كه‏گاهى سمت‏گيرى خاصى را تحميل مى‏كنند چنانچه يكباره مجبورهم نيست و عامل عقل در كار است كه گاهى موجب مى‏شود عليه‏عوامل فساد بشورد و همين عقل "موهبتى" است كه در انسان ريشه‏دارد و او را به موجودى بر خوردار از تمدّن تبديل مى‏كند كه نه جبرى‏در كار اوست و نه تفويضى بلكه حدّ وسطى ميان اين دو است.

خرید آنلاین


سایر محصولات

توضیح كامل و جامع آزمایشات روانشناسى تجربى


در این فایل آزمایش هاى درس روانشناسى تجربى با جزئیات كامل و مرحله به مرحله شامل ١) توضیحاتى در مورد موضوع آزمایش ٢) چكیده ٣) مقدمه ٤)هدف آزمایش ٥) فرضیه هاى آزمایش ٦) معرفى متغییر هاى آزمایش ٧) روش آزمایش ٨) ابزار آزمایش ٩)محل اجراى آز

ادامه مطلب  
روانشناسى در قرآننام فایل : روانشناسى در قرآن
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 4
حجم : 29 کیلوبایت
روانشناسى در قرآن‏ جنبه كشف روانشناسى در فلسفه قرآن تابع قوانین زیر است كه‏چیزى جز بسط دادن همان حقیقتى كه در آغاز بیان كردیم نیست:1 - روان، چنانچه دو گروه تندرو از فلاسفه پنداشته‏اند ن

ادامه مطلب  
دانلود تحقیق آشنایی اجمالی با سوره های قرآن


قرآن:کتاب عملی اسلام و دستور العمل برای زندگان است و تنها برای خواندن بالای قبرهای مردگان و آویزان کردن به سینه ی کودکان و حفاظت مسافران و جهیزیه ی دختران نباید مورد استفاده قرار گیرد ، لکن باید به این نسخه ی حکیمانه عمل نمود و راه و ر

ادامه مطلب  
اقدام پژوهی با موضوع چگونه توانستم میزان علاقه مندی دانش‌آموزان را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن افزایش دهم


تعداد صفحات: 40 صفحهقیمت: 3000 تومانمدل: Word & PDF (فایل بصورت ورد قابل ویرایش)مختصری از متن اقدام پژوهی:چکیدهعنوان اقدام پژوهی حاضر این است که، چگونه توانستم

ادامه مطلب  
پژوهشی در تاریخ قرآن کریم


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات56  عناوین و اسامی قرآن کریمکلام الهی یعنی قرآن کریم به اسامی وعناوین متعددی نامبردار است که از این اسامی نیز در قرآن کریم یاد شده است. میان این اسامی، چند نام دارای شهرت بیشتری می باشد که مورد اتفاق اکث

ادامه مطلب  
دانلود تحقیق بررسی روش تفسیری احسن الحدیث


مقدمهسنت الهی در همه زمان ها ، بر آن بوده كه هر پیامبری  را به زبان قومش مبعوث كند . لذا زبان قرآن ، همان زبان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله یعنی زبان عربی است كه مردم هم ، به همان زبان با یكدیگر سخن می گفته اند . خداوند متعال پیا

ادامه مطلب  
زندگینامه استاد بزرگ قرائت قرآن كریم عبدالباسط محمد عبدالصمد - 12 صفحه


مشخصات فایلعنوان:زندگینامه استاد بزرگ قرائت قرآن كریم عبدالباسط محمد عبدالصمد قالب بندی:wordتعداد صفحات:12 محتویاتولادت و نسب زیارت از مَزار بانو زینب (سلام الله علیها)معرفى عبدالباسط به رادیودیدار از كش

ادامه مطلب  
قرآن در قرآن


  فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات:183  «الحمدالله الذی انزل علی عبده الكتاب» ستایش خاص خدایی است كه این كتاب استوار را بر بندة خویش فروفرستاد. خداوند این كتاب را بر بندگانش نازل كرد تا بندگان خود را از گمراهی نجات دهد و راه نجات ر

ادامه مطلب  
دانلود تحقیق آشنایی با سوره های قرآن


قرآن:کتاب عملی اسلام و دستور العمل برای زندگان است و تنها برای خواندن بالای قبرهای مردگان و آویزان کردن به سینه ی کودکان و حفاظت مسافران و جهیزیه ی دختران نباید مورد استفاده قرار گیرد ، لکن باید به این نسخه ی حکیمانه عمل نمود و راه و روش زندگ

ادامه مطلب  
تحقیق در مورد آثار حفظ قرآن


22 صفحه word |فونت tahoma سایز 12| قابل اجرا در آفیس 2010 و نسخه های جدیدتر|قابل ویرایش و آماده چاپبخشی از تحقیق - ٦ تقویت حافظهیكى از امتیازهاى قرآن مجید آن است كه تلاوت و به خاطرسپردنش سبب تقویت حافظه مى شود.در روایـات چنان مى خوانیم كه قرائت قرآن ب

ادامه مطلب  
logo-samandehi