تحویل اکسپرس

تحویل فوری و سالم محصول

پرداخت مطمئن

پرداخت از طریق درگاه معتبر

ضمانت کیفیت

تضمین بالاترین کیفیت محصولات

پشتیبانی

پشتیبانی تلفنی

دلایل تخریب روسازی راه 5 ص



شناسه محصول: 1014507
موجود

دلایل تخریب روسازی راه 5 ص

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

قیمت : 3900تومان

برچسب ها :

دلایل تخریب روسازی راه 5 ص

دلایل تخریب روسازی راه 5 ص

نام فایل : دلایل تخریب روسازی راه 5 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 6

حجم : 46 کیلوبایت


دلایل تخریب روسازی راه
با بیان ساده عریان شدن، شكست پیوند چسبندگی بین سطح مصالح سنگی و قیر می‌باشد. معمولاً عریان شدن از زیر لایه آسفالتی شروع می‌شود و به سمت بالا حركت می‌كند تا ساختمان روسازی ضعیف شود. زیرا با ترافیك تركها ظاهر می‌شوند و در مراحل پیشرفته روسازی شروع به خرد شدن می‌كند و عامل اصلی آن آب است.
مكانیزم عمل به این ترتیب است كه آب بین لایه نازك قیر و سطح مصالح سنگی دست می‌یابد و از آنجایی كه سطح مصالح سنگی جاذبه بیشتری نسبت به آب دارند تا به قیر، پیوند چسبندگی شكسته می‌شود.
اتصال قیر و سنگدانه‌ها با نیروی جاذبه بین مولكولهای غیرمشابه كه آنها را محكم به هم می‌چسباند حاصل می‌شود. چسبیدن یك ماده به ماده دیگر پدیده‌ای سطحی است. چسبندگی به تماس نزدیك دو ماده و جاذبه دو طرفه سطوح آن بستگی دارد.
چندین تئوری چسبندگی برای تشریح پیوند یا عدم پیوند قیر به كانیهای مصالح سنگی پیشنهاد شده است. براساس عمومی‌ترین تئوری پذیرفته شده، چسبندگی انرژی آزاد روی سطح سنگ كه انرژی آزاد روی سطح مایع (قیر یا آب) را جذب می‌كند، به وجود می‌آید. این انرژی آزاد همچنین كشش سطحی نامیده می‌شود. برای امكان نزدیكترین تماس بین قیر و سطح مصالح سنگی، قیر باید توسط گرم شدن، امولسیون نمودن یا مخلوط شدن با حلالهای نفتی به صورت مایع درآید. توانایی قیر مایع شده به ایجاد تماس نزدیك با سطوح مصالح سنگی، قدرت پوشش مصالح نامیده می‌شود. قدرت پوشش قیر به مقدار زیادی با ویسكوزیته آن كنترل می‌شود. اگر همه شرایط یكسان باشد، ویسكوزیته كمتر، قدرت پوشش بالاتر را به همراه دارد. توانایی مصالح سنگی برای تماس كامل با یك مایع، توانایی پوشش شدن نامیده می‌شود.
قیر عملاً جاذبه‌ای برای آب ندارد، از طرف دیگر، بیشتر مصالح جاذبه هم به قیر و هم به آب را دارند. بنابراین اگر یك لایه نازك آب روی سطح مصالح باشد، قیر ممكن است به راحتی ذرات مصالح را بپوشاند، اما به سطح آن نخواهد چسبید، مگر اینكه قیر جانشین لایه نازك آب شود.
قیر همچنین ممكن است ذرات سنگ پوشیده با غبار را بدون چسبیدن به آنها بپوشاند. لایه غبار از تماس قیر با سطح سنگ جلوگیری می‌كند. حتی اگر مصالح سنگی خشك باشند، ذرات غبار ممكن است حفره‌های ریزی در لایه نازك قیر ایجاد نمایند كه اجازه می‌دهد آب از آنها بگذرد.
در مورد قیرهای امولسیونی باید اذعان داشت كه هر دو نوع قیرهای امولسیونی آنیونیك و كاتیونیك می‌توانند خصوصیات چسبدگی و عمل آوری داشته باشند (با توجه به نوع مصالح). تجربه نشان داده است كه امولسیونهای آنیونیك (با بار منفی روی ذرات قیر) بیشتر مناسب استفاده با مصالح سنگی كه بارهای سطحی مثبت دارند می‌باشند. بالعكس امولسیونهای كاتیونیك (با بار مثبت روی ذرات قیر) بیشتر مناسب مصالح سنگی كه دارای بارهای سطحی منفی هستند می‌باشد. در كاربرد قیرها امولسیونی آنیونیك یا كاتیونیك، ته نشست اولیه ذرات قیر یك واكنش الكتروشیمیایی است، اما پیوند اصلی مقاومت بین لایه نازك قیر و مصالح سنگی بعد از، تبخیر آب امولسیون و آبی كه ممكن است روی سطح مصالح سنگی باشد، ایجاد می‌گردد. همچنین بافت سطحی مصالح، پوكی و خصوصیات جذب آنها روی چسبندگی قیر به مصالح سنگی اثر می‌گذارند. مصالح سنگی با سطح صاف به خوبی مصالح سنگی با سطح خشن، لایه نازك قیر را نگه نخواهند داشت. ذرات متخلخل كه قیر را جذب می‌كنند بهتر از مصالح سنگی با سطح صاف لایه نازك قیر را نگه خواهند داشت. مصالح سنگی متخلخل قیر بیشتری نسبت به مصالح غیرمتخلخل نیاز دارند.
انواع عریان شدن
عریان شدن زمانی كه پیوند بین قیر و مصالح سنگی با آب شكسته شود، اتفاق می‌افتد. به علت كامل خشك نشدن، آب ممكن است روی سطح مصالح یا داخل خلل و فرج سنگدانه‌ها باشد یا ممكن است از منابع دیگری بعد از اجرا آب نفوذ كرده باشد. حداقل به 6 روش به شرح زیر ممكن است پیوند بین قیر و مصالح سنگی شكسته شود:
1- به شكل ذرات ریز و پایدار در آمدن
علت عریان شدن تحت عنوان خود به خود خرد شدن و به شكل ذرات ریز و پایدار درآمدن.
2- تفكیك
جدا شدن قیر از سطح مصالح سنگی توسط لایه نازك آب بدون شكست واضح و قابل دید در لایه نازك قیر است كه نهایتاً لایه نازك قیر می‌تواند كاملاً از مصالح سنگی جدا شود.
3- جابجایی
این امر هنگامی است كه چسبندگی قیر به سطح مصالح سنگی توسط آب ضعیف شود. در این نوع عریان شدن، آب آزاد از طریق نفوذ در پوشش قیری به سطح سنگدانه‌ها راه می‌یابد. شكست ممكن است از پوشش ناكافی سنگدانه‌ها هنگام مخلوط كردن آسفالت در كارخانه آسفالت یا گسیختگی لایه نازك قیر باشد.
4- گیسختگی لایه نازك
این پدیده نیز یك روش عریان شدن است كه در واقع می‌توان آنرا اولین گام در عریان شدن نامید. گسیختگی لایه نازك قیر روی ذرات مصالح سنگی عموماً بعلت اعمال تنشهای ناشی از ترافیكایجاد خرابی در لبه‌ها و گوشه‌های تیز كه پوشش قیر در آنها بسیار نازكتر است، اتفاق می‌افتد.
5- فشار آب حفره‌ای
این فشار عاملی برای تشدید عریان شدگی می‌باشد. در مخلوطهای آسفالتی با فضای خالی زائد، آب ممكن است آزادانه از میان فضاهای خالی مرتبط داخلی عبور كند. ترافیك ممكن است درصد فضای خالی روسازی را كاهش داده، مسیرهای عبور بین فضاهای خالی را ببندد و آب را محبوس نماید. به علت جریان ترافیك و عبور مكرر آب، فشار آب حفره‌ای به حدی می‌رسد كه عریان شدن قیر از سطح مصالح سنگی را ایجاد می‌نماید.
6- جریان آب هیدرولیكی
این جریان بیشتر از لایه‌های سطحی روسازی‌های آسفالتی و در قسمت زیرین لایه اعمال می‌شود. وقتی كه روسازی اشباع باشد، چرخهای وسیله نقلیه آب را به درون روسازی از جلو تایرها فشار می‌دهند و آن را از پشت تایرها به بیرون می‌مكند. این حركت آب به عریان شدن مصالح سنگی كمك می‌كند. همچنین غبار و ماسه و سنگدانه‌های رها شده در جاده نیز ممكن است با آب باران مخلوط شده و خراشیدگی لایه نازك قیر را تسریع بخشند.
علت عریان شدن
به طور كلی فقط یك علت برای عریان شدن وجود دارد: آب بین لایه نازك قیر و سطح مصالح سنگی راه یابد و جانشین قیر به عنوان پوشش مصالح سنگی شود. آب به چند طریق ممكن است به سازه روسازی برسد. از میان آنها می‌توان به آب درون یا روی مصالح سنگی كه كاملاً خشك نشده‌اند، زه آب باران از میان شانه‌ها، تركها یا روسازی متخلخل، آب زیر سطحی (كه از نقاط بالاتر فشار هیدرواستاتیكی تولید می‌نماید)، آب موئینه از بستر راه و تبخیر آب از لایه‌های زیرین اشاره نمود. به هر صورت آب به روشهای مختلفی ممكن است به مصالح سنگی برسد.
كاهش عریان شدن یا جلوگیری كردن از آن
...

خرید آنلاین


سایر محصولات

روسازي راهها 22 صنام فایل : روسازي راهها 22 ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 19
حجم : 5018 کیلوبایت
تاریخچه روسازي راه‌هاراهسازان از زمان‌های قدیم بر لزومو اهمیت روسازي راه‌ها واقف بودند و بر حسب مورد از انواع روسازي‌ها استفاده می‌كردند. روسازي راه‌ها در مناطق كه

ادامه مطلب  
روسازي 28 صنام فایل : روسازي 28 ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 20
حجم : 86 کیلوبایت
لایه‌های روسازي روسازي‌ها معمولاً از چندین لایه تشكیل می‌شوند. تعداد، ضخامت و جنس این لایه‌ها تابعی از مقاومت خاك بستر روسازي، خصوصیات آمد و شد وسائل نقلیه، شرایط جوی منطقه، مصالح موجود در

ادامه مطلب  
دانلود پروژه تحلیل روسازي انعطاف پذیر


پروژه تحلیل روسازي انعطاف پذیر پژوهش کامل در زمینه عمران می باشد و در 7 فصل تنظیم شده است. شما میتوانید فهرست مطالب پروژه را در ادامه مشاهده نمایید.پروژه بصورت فایل قابل ویرایش ورد(WORD) در 82 صفحه برای رشته عمران در پایین همین صفح

ادامه مطلب  
دانلود مقاله عمران آسفالت


    دانلود مقاله عمران آسفالت 157 ص مقدمههدف از روسازي : ایجاد یک سطح صاف و هموار که قابلیت تحمل وزن چرخ های وسایل نقلیه را داشته باشد و در طول عمر روسازي در تمام شرایط آب و هوایی پایداری خود را حفط کند .روسازي راه مجموعه ای از

ادامه مطلب  
پروژه روسازي راهها


پروژه روسازي راهها در حجم 62 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر:روش انستیتو آسفالت برای طرح روسازي راهروش سابق انستیتو آسفالت برای طرح روسازي های آسفالتی راه یك روش تجربی بود كه بر اساس نتایج حاصل از آزمایشات اشتو و آزمایش راه واشو در ایال

ادامه مطلب  
دانلود مقاله کامل درباره روشهای مختلف ارزیابی روسازي راه


       لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)تعداد صفحه :31 بخشی از متن مقالهروشهای مختلف ارزیابی روسازي راهدر مدیریت و نگهداری روسازي را کیفیت

ادامه مطلب  
پروژه رشته عمران با عنوان تحلیل روسازي انعطاف پذیر. doc


     نوع فایل: wordقابل ویرایش 115 صفحه چكیده:روسازي راه به دلیل قدمت دیرینه‌ای كه در جهان و نیز در ایران دارد. همواره از دیرباز مورد توجه مهندسین بوده است. به تدریج و با شكل‌گیری قال

ادامه مطلب  
اهمیت روسازي راهها 35 صنام فایل : اهمیت روسازي راهها 35 ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 33
حجم : 274 کیلوبایت
پیشگفتارراهسازان از زمانهای قدیم برلزوم و اهمیت روسازي راهها واقف بودند و برحسب مورد از انواع آن استفاده می‌كردند. طرح، اجرا و نگهداری روسازي راهها از مهمترین و درعین حال از مشك

ادامه مطلب  
روسازي راهها 62 صنام فایل : روسازي راهها 62 ص
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 76
حجم : 367 کیلوبایت
عنوان : روسازي راه استاد : جناب آقای پازوكی دانشجو : محمدرضا مصطفی رشته : معماری تابستان 1384كلیاتتاریخچه روسازي راههاراهسازان از زمان های قدیم بر لزوم و اهمیت روسازي راهها واقف بودند و بر حسب

ادامه مطلب  
دانلود تحقیق روسازي راهها


 تعداد صفحات :89 صفحه     -        قالب بندی :  word               كلیاتتاریخچه روسازي راههاراهسازان از زمان های قدیم

ادامه مطلب  
logo-samandehi